T.C.
DEMRE BELEDİYESİ
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ VE SIFIR ATIK MÜDÜRLÜĞÜ
GÖREV VE ÇALIŞMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 - (1) Bu yönetmeliğin amacı, Demre Belediyesi İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğünün kuruluş, görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 - (1) Bu Yönetmelik, Demre Belediyesi İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğünün ve bağlı birim personelinin görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esaslarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3 - (1) Bu Yönetmelik, 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 15. maddesinin (b) fıkrası, 657 sayılı Devlet memurları Kanunu ve 22.02.2007 tarihli Belediye ve Bağlı kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına dair yönetmelik hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır. Demre Belediyesi İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü, görevlerini aşağıda belirtilen mevzuat esasları doğrultusunda yerine getirir.
(1) Kanunlar;
a) 5393 sayılı Belediye Kanunu ve bu kanuna bağlı yürürlükte bulunan yönetmelikler,
b) 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu,
c) 5216 Sayılı Büyükşehir Belediye Kanunu,
ç) 2872 sayılı Çevre Kanunu ve buna bağlı yürürlükteki genelge ve tebliğler,
d) 3194 sayılı İmar Kanunu ve Antalya Büyükşehir Belediyesi İmar Yönetmeliği,
e) 831 sayılı Sular Hakkında Kanun ve 2659 sayılı Ek Kanun,
f) 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu,
g) 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun,
ğ) 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu,
h) 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu,
ı) 5326 sayılı Kabahatler Kanunu,
i) 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu,
j) 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu,
k) 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu,
l) 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu
m) 6183 sayılı Amme Alacakları Hakkında Kanun,
n) 2559 sayılı Polis Vazife ve Salahiyet Kanunu,
o) 4822 sayılı Kanun’la Değişik 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun,
ö) 1608 sayılı ve/veya 486 sayılı Belediye Cezaları Hakkında Kanun,
(2) Yönetmelikler:
a) Çevre Denetim Yönetmeliği,
b) Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği,
c) Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği,
ç) Bitkisel Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği,
d) Atık Pil ve Akümülatörlerin Kontrolü Yönetmeliği,
e) Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği,
f) Atık Yağların (motor vb.) Kontrolü Yönetmeliği,
g) Ömrünü Tamamlamış Lastiklerin Kontrolü Yönetmeliği,
ğ) Atık Yönetimi Genel Esaslarına ilişkin Yönetmelik,
h) Atık Yönetimi Yönetmeliği,
ı) Kokuya Sebep Olan Emisyonların Kontrolü Yönetmeliği,
i) Atıkların Yakılmasına İlişkin Yönetmelik,
j) Kentsel Atık Su Arıtımı Yönetmeliği,
k) Baz İstasyonlarının Kuruluşu Yönetmeliği,
l) İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik,
m) Hava Kalitesi Değerlendirme ve Yönetimi Yönetmeliği,
n) Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği,
o) Sanayi Kaynaklı Hava Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği,
ö) Endüstriyel Kaynaklı Hava Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği
p) Toprak Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği,
r) Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği,
s) İl Hıfzıssıhha Kurulu, İl Mahalli Çevre Kurulu, Belediye Meclisi ve Encümen Kararları; ile ilgili mevzuat ve yürürlükteki diğer kanun, yönetmelik, genelge, tebliğ, uluslararası sözleşme ve protokoller, ilgili standartlar çerçevesinde belediye sınırları içinde uygulanmasında görevli ve yetkilidir. Ayrıca mücavir alanlarda kanunlarla ya da il kararları ile belediyenin yetki ve sorumluluğuna verilmiş hizmetler bakımından yetkili ve görevlidir.
Tanımlar
MADDE 4 - (1) Bu yönetmelikte geçen:
a) Belediye : Demre Belediyesini,
b) Başkanlık : Demre Belediye Başkanlığını,
c) Başkan : Demre Belediye Başkanını,
ç) Başkan Yardımcısı: Demre Belediye Başkanı tarafından konuyla ilgili olarak görevlendirilen Demre Belediye Başkan Yardımcısını,
d) Meclis : Demre Belediye Meclisini,
e) Encümen : Demre Belediye Encümenini,
f) Müdür : İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürünü veya müdür vekilini ve sadece verilen yetkiyi kullandığı alanlara münhasır olmak üzere müdür tarafından verilen imza yetkisini kullananları,
g) Müdürlük : İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğünü,
ğ) Birim Şefi : İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü Birim Şefini,
h) Personel : Müdür ve şef tanımının dışındaki görevli tüm personeli,
ı) Servis : İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğüne bağlı görevleri belirlenmiş alt birimi,
i) Yönetmelik: İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü görev ve çalışma yönetmeliğini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kuruluş, Yapılanma ve Bağlılık
Kuruluş
MADDE 5 -(1) Demre Belediyesi İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü, 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 48 nci maddesi ve 22.02.2007 tarihli, 26442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren “Belediye ve Bağlı Kuruluşları ve Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına Dair Yönetmelik” hükümlerine dayanarak Demre Belediye Meclisinin 09/05/2022 tarih ve 2022/17 sayılı kararı gereğince kurulmuştur.
Yapılanma
MADDE 6 - (1) Demre Belediyesi İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü’nde uygun nitelik ve sayıda memur, kadrolu işçi, sözleşmeli personel ve hizmet alımı yoluyla çalıştırılan personel görev yapar ve yapılanması aşağıda belirtilen şekildedir.
a) Müdür,
b) İdari Şef
c) Memur
d) Sözleşmeli Personel
e) İşçi
(2) Demre Belediyesi İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü’nün teşkilat yapısı aşağıdaki gibidir.
a) Birim Müdürlüğü
b) İdari İşler Servisi
c) Sıfır Atık Servisi
ç) Çevre Denetim Servisi
d) Çevre Eğitimi Servisi
e) İklim Değişikliği ve Proje Geliştirme Servisi
f) Atık Geliştirme ve Geçici Depolama Servisi
(3) Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdari Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına İlişkin Esaslar çerçevesinde birimlerin hizmet alanları, görev ve sorumluluklarına paralel olarak ihtiyaç duyulan nitelik ve sayıda, iş ve işlemlerin daha etkin ve verimli yürütülebilmesi için birim amirinin talebi İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürünün teklifi ve Belediye Başkanının onayı ile kadro karşılığı olmaksızın hizmet gereği “Büro Sorumlusu” ve “Yönetici Yardımcısı” görevlendirilmesi yapılabilir.
(4) Birimlerin iç organizasyon yapılarının teşkili, söz konusu birimde görev yapmakta olan kadrolu Şefler dâhil olmak üzere Yönetici Yardımcısı ve Büro Sorumlusunun görev, yetki ve sorumlukları ilgili birim amirinin teklifi ve bir üst amirin onayı ile gerçekleştirilecek bir iç düzenlemeyle geçerlilik kazanır.
Bağlılık
MADDE 7 - (1) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü, üst yönetici olarak Belediye Başkanına veya Belediye Başkanının görevlendirdiği ve yetki verdiği Başkan Yardımcısına bağlıdır. Başkan bu görevi bizzat veya görevlendireceği kişi eliyle yürütür.
(2) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü kendisine verilen görevleri konusuna göre; 5393 sayılı Belediye Kanunu, 5216 Sayılı Büyükşehir Belediye Kanunu, 5018 Kamu Mali Kontrol Kanunu ve İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü görev, yetki ve sorumluluk yönetmeliği hükümleri çerçevesinde yürütür. Bu yönetmelikte bulunmayan hususlarda Başkanlık Makamı, bağlı bulunulan Başkan Yardımcılığı makamı veya gerekli görülen hallerde Belediye Meclis kararları uygulanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Görev, Yetki ve Sorumluluklar
İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğünün görevleri
MADDE 8 – (1) Müdürlüğün görev, sorumluluk ve yetki alanlarına giren konuları Belediye Başkanı ve/veya Başkan Yardımcısından gelen talimatlar doğrultusunda ilgili yasalar çerçevesinde yürütür.
(2) Atıkların, ilgili kanun ve yönetmelikler kapsamında kaynağında azaltılması, özelliğine göre ayrılması, toplanması, taşınması, bertaraf edilmesi ve geri kazanılması işlemlerinin yürütülmesini sağlar, plan ve projeler hazırlar, uygulama ve denetimini yapar.
(3) Çevrenin korunması, iyileştirilmesi ve güzelleştirilmesi ile ilgili denetim yapar, şikayetleri değerlendirir, kirlenmeye sebep olan kişi, kurum veya kuruluşları tespit eder, yasal mevzuatı uygular, olumsuzlukların ortadan kaldırılmasını ve belirlenen kriter ve standartların uygunluğunu sağlar.
(4) Yer üstü ve yeraltı sularına, denizlere, havaya, toprağa ve insan sağlığına olumsuz etkileri olan her türlü faaliyeti belirler ve izler, olumsuz etkilerin kontrolü, azaltılması veya bertaraf edilmesi için gerekli tedbirlerin alınmasını ve uygulanmasını sağlar, gerektiğinde ilgili kurum ve kuruluşlarla koordineli çalışır, ölçüm yapar/yaptırır, verileri toplar ve değerlendirir.
(5) Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği doğrultusunda hava kirliliğine neden olan işyerlerini ve konutları denetler, kirlenmeye neden olan faktörleri ortadan kaldırmak için gerekli önlemleri aldırır ve kirletenler hakkında yasal işlem yapar.
(6) Çevre kirliliği ile ilgili tüm konulardaki şikâyet ve talepleri değerlendirir, konu ile ilgili kişi, kurum, kuruluş ve işletmelere sorunu ileterek gereğinin yapılmasını sağlar.
(7) Müdürlük çalışma konularıyla ilgili olarak eğitim ve bilgilendirme faaliyetlerinde bulunur, plan ve projeler hazırlar, çevre etkinlikleri düzenler, yapılan etkinlik ve organizasyonlara katılım sağlar.
(8) Geri dönüşüm projesi ve yenilenebilir enerji kaynakları ile ilgili uygulamaya yönelik (Avrupa Birliği, Ar-Ge, TÜBİTAK vb.) projeleri takip ederek uygun projelerde belediyenin yer almasını sağlar.
(9) Çevre bilincinin geliştirilmesi ve yerleştirilmesine yönelik, kişi, kurum-kuruluşlar ve sivil toplum oluşumları ile koordinasyon sağlayarak ortak çalışmalar yürütür, bu amaçla halkın ve çevrenin yararına iş birliklerinin gerçekleştirilmesi ve yürütülmesi için çalışır.
(10) Faaliyet konusu ile ilgili yıllık faaliyet raporlarını ve stratejik plan ve performans programını hazırlar.
Müdürlük yetkisi
MADDE 9 - (1) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü, bu yönetmelikte sayılan görevleri ve 5393 sayılı Belediye Kanununa dayanarak Belediye Başkanınca ve Belediye Başkan Yardımcısı tarafından kendisine verilen tüm görevleri kanunlar çerçevesinde yapmaya yetkilidir.
Müdürlüğün sorumluluğu
MADDE 10 - (1) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü, Belediye Başkanınca ve Belediye Başkan Yardımcısı tarafından verilen görevleri; bu yönetmelikte tarif edilen görevleri ve ilgili yasalarda belirtilen görevleri gereken özen ve makul sürede yapmak ve yürütmekle sorumludur.
İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürün görev, yetki ve sorumluluğu
MADDE 11 - (1) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğünü Başkanlık Makamına karşı temsil eder.
(2) Müdürlüğün sevk ve yönetiminde tam yetkili kişidir. Müdürlüğün çalışmalarını, personel görev dağılımını, iş ve işlemlerin tanzimine ilişkin düzenlemeleri yapar, müdürlük faaliyetlerini denetler, varsa aksaklıkları giderir.
(3) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğünün Harcama Yetkilisi ve Müdürlük personelinin 1.Disiplin amiridir.
(4) Müdürlüğün yıllık faaliyet raporlarının ve stratejik planlarının hazırlanmasını sağlar.
(5) Müdürlüğe; iç ve dış kurum, birim ve kişilerden gelen-giden evrakların kontrolünü yapıp, sevk ve havalesini yaptıktan sonra yerine ulaşmasını ve arşivlenmesini kontrol eder.
(6) Personelin yıllık izin planlarını yapar, izin rapor, doğum, ölüm vb. konuların işlemlerini takip ve kontrol eder.
(7) Müdürlük personelinin performans durumunu izler, gerekli değerlendirmeleri yapar, varsa ceza ve mükâfat için üst makamlara teklifte bulunur.
(8) Müdürlüğe dış ve iç birimlerden gelen-giden gizli dereceli evrakların, gizli evrak defterine kaydını yaparak yerine ulaşmasını sağlar.
(9) Stratejik planlama ile müdürlüğün stratejik hedeflerinin ve bütçesinin gerçekleştirilmesini sağlar.
(10) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü ile diğer müdürlükler arasındaki koordinasyonu sağlar.
(11) Ulusal ve uluslararası standartlarda tüm faaliyet konularında plan ve proje hazırlar veya hazırlatır.
(12) Yasalarla verilen her türlü ek görevi yapar.
(13) Başkanlık Makamına ve Başkan Yardımcısına karşı sorumludur.
İdari İşler Servisinin görevleri
MADDE 12 – (1) Müdürlük makamına bağlı olarak görev yapar.
(2) Müdürlük Makamı tarafından kendisine verilen görev ve talimatları yasal mevzuat hükümlerine uygun olarak yerine getirir.
(3) Çeşitli kurum, kuruluş ve kurum içi müdürlükler ile tüzel ve özel kişilerden gelen ve/veya söz konusu yerlere cevap niteliğinde gidecek olan resmi yazı, dilekçe, dosya, başvuru formu vb. gibi evrakların sistem içerisinde kaydını, havalesini ve standart dosya planlaması çerçevesinde dosyalamasını yapar.
(4) Müdürlükler arası yazışmaları ve sonuçlarını takip eder, yasal süresi içerisinde ilgililerine bilgi verir.
(5) Müdürlükte çalışan personelin izin ve özlük işleri ile ilgili iş ve işlemlerin yazışmalarını ve arşivlemesini yapar, İSG kayıtlarını tutar.
(6) Müdürlüğe gelen şikâyetleri (sözlü, telefon, e-mail) alır, konusuna göre müdüre veya ilgili birimlere bildirerek, süresinde cevap verilmesini sağlar.
(7) Müdürlüğün bütçesini ve faaliyet raporlarını hazırlanması sırasında sekretarya görevi yapar.
(8) Müdürlük demirbaş ayniyat defterini tutar.
(9) Belediyemiz İç Kontrol Eylem Planın hazırlanması ve düzenli periyotlarda ilgili birimlerle koordinasyon içinde gerekli güncellemelerin yapılmasını sağlamak.
(10) Belediyemiz Kalite Standartları gereği ilgili dokümantasyonun hazırlanması ve güncel tutulmasını sağlamak.
Sıfır Atık Servisinin görevleri
MADDE 13 – (1) İlçe sınırları içinde oluşan evsel nitelikte olmayan atıkların “Entegre Atık Yönetimi” anlayışıyla çevreye duyarlı bir yaklaşımla insan ve çevre sağlığına zarar vermeyecek şekilde yönetimini sağlar.
(2) Geri dönüşümü/kazanımı sağlanabilecek atıklar hakkında araştırma yapar, uygulamaya geçirmek için ilgili birimlerle koordine olarak çalışır.
(3) Çevre kirliliğine yol açan atıkların çevre ve insan sağlığına zarar vermeden ilgili mevzuat çerçevesinde toplanmasını ve ortamdan uzaklaştırılmasını sağlar.
(4) Evlerden atıkların kaynağında ayrı toplanması ile ilgili çalışmaları yürütür.
(5) Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği ve Ambalaj Atıklarının Yönetim Planı doğrultusunda Ambalaj Atıklarının kaynağında ve diğer atıklardan ayrı bir şekilde toplanması, taşınması, geri dönüşümü, geri kazanımı ve bertaraf edilmesine yönelik çalışmaları yapar ve ilgili çalışmaları yürütür.
(6) Atık Pil ve Akümülatörlerin Kontrolü Yönetmeliği kapsamında ilçe genelinde pillerin ayrı toplanması amacıyla, halka açık yerlere toplama noktaları kurar ve bu noktalara getirilen atık pillerin düzenli aralıklarla toplanmasını sağlar.
(7) Atık Elektrikli ve Elektronik Eşyaların Kontrolü Yönetmeliği doğrultusunda atık elektrikli ve elektronik eşyaları (AEEE) diğer atıklardan ayrı bir şekilde toplanması, taşınması, geri dönüşümü, geri kazanımı ve bertaraf edilmesine yönelik çalışmaları yapar.
(8) Bitkisel atık yağların, Bitkisel Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliğine uygun olarak kaynağında ve diğer atıklardan ayrı bir şekilde toplanması, taşınması, geri kazanılması ve bertaraf edilmesine yönelik çalışmaları yapar.
(9) Atık araç lastiklerini, Ömrünü Tamamlamış Araç Lastiklerinin Kontrolü Yönetmeliğine uygun olarak toplanması, taşınması, geri dönüşümü, geri kazanımı ve bertaraf edilmesine yönelik çalışmaları yapar.
(10) Belediyemiz bünyesinde oluşan tehlikeli atıkların toplanması ve bertaraf edilmesine yönelik çalışmaları yapar.
(11) Çevreci sosyal sorumluluk çalışmaları kapsamında ilçe sınırları dâhilinde kullanılmış giysi, ayakkabı, çanta vb. tekstil ürünlerinin toplanması, ayrıştırılması, kullanılabilir boyuttakilerin ihtiyaç sahiplerine ulaştırılması ve diğerlerinin geri dönüşüme kazandırılması için çalışır.
(12) Atık yönetimi ile ilgili ilçe genelinden gelen talep ve soruların cevaplandırılmasını, şikâyetlerin takibini sağlar.
(13) Gerektiğinde toplama veriminin arttırılması için konut bilgilendirme ve halka açık alanlarda bilgilendirme çalışmalarını yürütür.
(14) Müdürlüğümüz tarafından ilçe geneline yerleştirilen ambalaj, tekstil, pil vb. toplama ünitelerinin satın alma işlemlerini yapar, sahadaki toplama ünitelerinin tamir, bakım, onarım ve temizlik açısından kontrolünü sağlar.
(15) Görev alanına giren konulara ilişkin, faaliyet raporunu ve performans programı bilgilerini hazırlamak.
Çevre Denetim Servisinin görevleri
MADDE 14 – (1) Çevre kirliliğinin önlenmesi ve çevrenin korunması kapsamında; belirlenen esas ve usuller doğrultusunda uygulamaya yönelik gerekli denetim ve kontrolleri yaparak şikâyetleri değerlendirmek. Bu kontrol ve denetimler esnasında mevzuat bazında belirlenen esas ve usullere göre yükümlülüğünü yerine getirmeyen gerçek ve tüzel kişi, kurum ve kuruluşlara idari yaptırıma yönelik cezai işlemleri; yükümlülüğün ihlaline göre belirler, uygular ve sonuçlandırır.
(2) Konutlardan, işyerlerinden, tesislerden kaynaklanan hava, su, toprak, gürültü vb. kirliliği tespit etmek, izlemek, araştırmak, incelemek ve çözümüne ilişkin plan, projeler belirlemek, geliştirir, uygular ve bu hususta ilgili kurumlarla iş birliği yapar.
(3) Madde 3’te belirtilen yasal dayanaklar çerçevesinde bölgede bulunan sıhhi ve gayri sıhhi müesseseleri çevre açısından denetleyerek yasa dışı faaliyet gösteren tüm işyerlerinin ilgili birimlere bildirilmesini sağlar.
(4) Çevre kirliliği ile ilgili Müdürlüğe gelen yazılı ve sözlü şikâyetleri mahallinde inceler ve şikâyet konularını mevzuat çerçevesinde değerlendirerek bertarafını sağlar.
(5) Bitkisel atık yağların oteller, restoranlar, lokantalar, sanayi mutfakları, yemekhaneler, hazır yemek üretimi yapan firmalar ile diğer yerlerde gerekli denetimlerini yaparak doğrudan ve dolaylı olarak alıcı ortama verilmesini önler, söz konusu işyerlerinin Bitkisel Atık Yağ Geçici Toplama İzinli Tesislerle sözleşme yapmalarını sağlar.
(6) Ambalaj atıkları geri kazanım proje kapsamında sokak toplayıcılarıyla mücadele eder ve market vb. satış noktalarında denetimleri sağlar.
(7) Çevreye ait her türlü yapılan ya da yapılacak ölçüm ve analizlerin bilimsel esas ve standartlara uygunluğunu gözeterek sonuçların raporlanması ve raporların ilgili kişi, kurum ve kuruluşlara gönderilmesini sağlamak.
(8) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğünü görev kapsamı içerisinde çevre kirliliğine neden olanları uyarır ve gerektiğinde 5326 sayılı Kabahatler Kanunu çerçevesinde ceza-i yaptırım uygular.
(9) Hafriyat toprağı, inşaat ve yıkıntı atıklarının kontrolünü ve denetimini yapar, hafriyat toprağı ve inşaat yıkıntı atıklarının çevre ve insan sağlığına olumsuz etkilerini gidermek için ilgili birimler arasında koordinasyon sağlar.
(10) Diğer kamu kurum ve kuruluşlarıyla yapılan ortak denetimlere katılım sağlar.
(11) Görev alanına giren konulara ilişkin, faaliyet raporunu ve performans programı bilgilerini hazırlamak.
(12) Atık yönetimi ile ilgili ilçe genelinden gelen talep ve soruların cevaplandırılmasını, şikâyetlerin takibini sağlar.
Çevre Eğitim Servisinin görevleri
MADDE 15 – (1) Toplumda çevre bilincinin gelişmesini sağlamaya yönelik projeler geliştirir, eğitici materyaller hazırlar ve eğitim programları düzenler.
(2) Çevre bilgilendirme ve yönlendirme merkezi oluşturarak, gelen şikâyet, talep ve önerileri değerlendirir, çözümünü sağlar.
(3) Toplumda çevre bilincinin geliştirilmesini sağlamak amacıyla çevreye ilişkin özel günlerde etkinlikler düzenler.
(4) Çalışma konularıyla ilgili olarak düzenlenecek seminer, panel, fuar, gezi, konser gibi organizasyonlarda Belediyeyi temsil eder.
(5) Belediye sınırları dâhilindeki okul öncesi eğitim, ilköğretim ve orta öğretim kurumlarında çevre bilinci oluşturma/geliştirme amaçlı eğitimler verir.
(6) Belediye sınırları dâhilindeki kamu kurum ve kuruluşlarında çevre bilincini geliştirme amaçlı toplantılar düzenler.
(7) Belediye sınırları dâhilindeki mahalle muhtarlıklarında ve sitelerde toplantılar düzenleyerek, ambalaj atıkları, bitkisel atık yağlar ve pil ve elektronik eşyaların kaynağında ayrıştırılması konularında eğitimler verir.
(8) Çevre ile ilgili Belediyenin uygulama ve yatırım programları hakkında kamuoyuna bilgilendirici görsel, yazılı ve sözlü duyurularda bulunur, çalışma konusuna uygun broşür, el ilanı, afiş vb. hazırlanmasını ve dağıtılmasını sağlar.
(9) Çevre eğitimi konusunda ilgili kurum, kuruluş ve kişilerle iş birliği yapar; eğitim programlarını hazırlar ve uygular.
(10) Görev alanına giren konulara ilişkin, faaliyet raporunu ve performans programı bilgilerini hazırlamak.
İklim Değişikliği ve Proje Geliştirme Servisinin görevleri
MADDE 16 – (1) Ulusal ve uluslararası iklim değişikliği ile mücadele çalışmaları kapsamında kurumumuzu temsil eden, iklim değişikliğinin olumsuz etkilerine karşı, kurumsal ölçekte ve İlçe ölçeğinde gerçekleştirilen her türlü uygulama faaliyetlerini sürdüren birimdir.
(2) İklim değişikliğinin kurumsal ölçekteki etkilerinin gözlemlenebilmesi için, “Kurumsal Sera Gazı Emisyonlarının Hesaplanması” çalışmalarını yürütür.
(3) Kurumsal ölçekte su ve enerji verimliliğine yönelik sürdürülebilir kaynak kullanımını geliştirici faaliyetler yürütür.
(4) Hizmet birimlerinde yağmur suyunun yeniden kullanımına yönelik çalışmalar yürütür.
(5) Yenilenebilir enerji kaynaklarından faydalanılarak, güneş enerji santrallerinin kurulması çalışmalarını yürütür.
(6) İlçe ölçeğinde “Sera Gazı Emisyonlarının Hesaplanması ve Azaltılmasına yönelik Demre Belediyesi Sürdürülebilir Enerji ve İklim Eylem Planı uygulama ve izleme çalışmalarını sürdürür.
(7) İlçemizde ekolojiye duyarlı yaşam ve yapılaşma bilincinin oluşturulması için gerekli kriterlerin belirlenmesi için araştırmalar yapar ve yaptırır, bilgilendirme toplantıları düzenler, kent ortakları ile paylaşır.
(8) Çalışmaların etkilerini anlayabilmek için her ölçekte ölçüm, analiz ve raporlama faaliyetlerini yürütür.
(9) Ekolojiye Duyarlı Yeşil Bina-Mahalle Kriterlerinin oluşturulması için araştırma yaparak, konuyla ilgili analiz çalışmalarını yürütür.
(10) Belediye sınırları içerisinde toplanan atıkların en verimli şekilde değerlendirilmesi için projeler üretir.
(11) Belediye sınırları içerisinde kalan çevrenin yaşanabilir ve çağdaş kılınması yönünde program ve proje hazırlar; bu amaçla ulusal ve uluslararası hibe, fon ve kredilerden yararlanır.
(12) Diğer belediyeler veya kurumlarla ortak projeler geliştirir/gerçekleştirir.
(13) Proje yarışmaları düzenler.
(14) Müdürlüğün uygulayacağı projelerle ilgili olarak halk katılım toplantıları düzenler, kalkınma yönünde çalışmalar yapar ve projeler geliştirir.
(15) Müdürlüğün görev alanıyla ilgili olarak çağdaş uygulama ve örnek projeleri izler, değerlendirir ve öneriler hazırlar.
(16) Hazırlanan projeleri uygulayıcı birimlere iletir, talep halinde açıklayıcı bilgi verir ve uygulamaları iş birliği içinde izler.
Atık Geliştirme ve Geçici Depolama Servisinin görevleri
MADDE 17 – (1) Belediye sınırları içerisinde Temizlik İşleri Müdürlüğü ve Park Bahçeler Müdürlüğü tarafından toplanarak Atık Getirme ve Geçici Depolama Merkezine getirilen park bahçe ve budama atıklarını geçici depolama alanına alarak Biyobriket Tesisimizde biyobriket üretimini sağlamak.
(2) Üretim yapılan biyobriketlerin dağıtımını sağlamak.
(3) Merkezde kurulu olan 100KWh gücündeki güneş enerji santralinin işletilmesini sağlamak ve genel bakımlarının takibini yapmak.
(4) Belediye sınırları içerisinden Temizlik İşleri, Park Bahçeler ve Fen İşleri Müdürlükleri tarafından toplanan moloz, hafriyat, mobilya vb. atıklarının geçici depolama alanında depolanmasını ve buradan Antalya Büyükşehir Belediyesinin düzenli depolama alanına sevkiyatını sağlamak.
(5) Gelen talep ve şikâyetleri değerlendirmek.
(6) Atık Getirme ve Geçici Depolama Merkezinde bulunan makine teçhizatın bakımını takip etmek ve gerekli olan satın alma işlemlerini yürütmek.
(7) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü Atık Getirme ve Geçici Depolama Merkezi iş akışı için gerekli olan diğer müdürlükler arasındaki koordinasyonu sağlamak.
(8) Atık Getirme ve Geçici Depolama Merkezinde gerçekleşen hizmetlerden, çalışanlardan ve faaliyetlerden dolayı birim müdürüne karşı sorumlu olmak.
(9) Atık Getirme ve Geçici Depolama Merkezinde çalışan personelin iş güvenliğini sağlamak, iş kazalarının meydana gelmemesi için gerekli iş güvenliği tedbirini almak ve alınan tedbirleri takip ve kontrol etmek.
Servis Sorumlusunun Görev, Yetki ve Sorumluluğu
MADDE 18 - (1) Müdüre bağlı olarak çalışır. Müdürden sonraki yetkilidir.
(2) Servisinde görev yapan personelinin tümüne talimat ve görev vermeye yetkilidir.
(3) Görev yerlerini belirlediği personelin ve yapılan işin denetlemesini yapar.
(4) İş güvenliğinin ilgili yönetmelik ve prosedürlere uygun olarak sağlanması için her türlü önlemi almak, faaliyetlerin denetlenmesini ve takibini sağlamak, yasal mevzuat, sistem ve prosedürlere hâkim olmak, ilgili değişiklikleri takip etmek.
(5) Müdürlükle ilgili kurum içi ve kurum dışı yazışmaları hazırlanmasını sağlamak.
(6) Müdürün yetki verdiği durumlarda müdürlüğe gelen talep, şikâyet ve önerileri değerlendirmek.
(7) Üstlerinin verdiği talimatları ve görevleri yerine getirmek, yapılan çalışmalar hakkında bilgi vermek.
(8) Üstlerinden aldığı görevleri alt birimlere dağıtarak işlemlerin yapılmasını sağlamak.
(9) Servisler arası koordinasyonu sağlamak, çalışmalarını kontrol etmek ve yönlendirmek.
(10) Birim personelinin izin ve görev konularındaki sevk ve idareyi sağlamak.
(11) Problemli konularda müdürlüklerden ve ilgili kurumlardan bilgi alıp, üstleriyle irtibat kurarak çözüme kavuşturmak.
(12) Gerektiğinde Müdürün yerine vekâlet etmek.
(13) Personelin daha verimli çalışması için eğitim almalarını sağlamak, motive etmek, çalışmalarına yön vermek.
(14) İş ve hizmetlerin; etkin, verimli, ekonomik, en az emek ve malzeme kullanılarak temin edilmesi ve yapılmasını sağlayacak tedbirleri uygulamak ve üst yönetime tekliflerde bulunmak.
(15) Kanun, tüzük, yönetmelik ve yetkili organlarca belirlenen görevleri zamanında ve eksiksiz olarak yapmak ve yaptırmak.
(16) Harcama birimlerinin ihtiyaç duyduğu mal, hizmet ve yapılışlarına ilişkin işlemleri, ilgili kanun, yönetmelik ve tebliğlere uygun biçimde yürüterek, temin edilmesini sağlamak.
(17) Müdürlüğünde görevli personelin etkin ve verimli bir şekilde çalışmalarını sağlayacak planlamayı yapmak ve işlerin düzenli olarak yürütülmesi için gerekli tedbirleri almak ile görevlidir.
Müdürlükte Görevli Diğer Personelin Görev, Yetki ve Sorumluluğu
MADDE 19 - (1) Memurlar, unvanlarına göre kanunlar ve ilgili mevzuatlar çerçevesinde belirtilen usul ve esaslara göre Başkanlık Makamınca atanırlar. Memurlar görevlerini kanunlar, kanun hükmünde kararnameler, tüzükler, yönetmelikler, Başkanlık Genelge ve Bildirileri ile ilgili mevzuat çerçevesinde Müdür ve Şef’in emirleri doğrultusunda gecikmesiz ve eksiksiz olarak yapmakla yükümlüdür.
(2) Memurlar ve diğer personelin görev, yetki ve sorumlulukları müdürlükçe çıkarılacak Görev Tanım Formlarında belirlenir.
(3) Memurlar ve diğer personel, atandıkları Servisin görevlerini yerine getirmek üzere, müdür tarafından onaylanacak Görev Tanım Formlarında belirtilen görevleri icra etmekle ve kanunlarla verilen ek görevleri yerine getirmekle sorumludurlar.
(4) Bu yönetmelikte belirtilen görevlerde, İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğüne kanunlarla verilen diğer görevlerde ve Görev Tanım Formlarında belirtilen esaslara uygun olarak görevlerini icra yürütmekten Müdür ve Şef’e karşı sorumludurlar.
(5) Müdür tarafından müdürlüğün görev ihtiyaçlarına göre verilecek hizmete yönelik diğer görevleri yerine getirmekten sorumludurlar.
(6) Bu personel Görev Tanım Formlarında belirtilen görevleri yerine getirebilmek için görevlere ilişkin yasal mevzuata hâkim olmaktan, yasal mevzuatta yapılacak değişiklikleri takip etmekten ve kendisini bu görevleri yerine getirebilmek üzere geliştirmekten sorumludur.
(7) Başkanlık ve müdürlükçe yayımlanan talimat ve emirlere riayet ederler.
(8) Başkan onayı ile müdürlüğe atanan memurlar, Müdürün lüzum görmesi halinde bu yönetmelikte belirtilen şefliklerde/servislerde ayrıca görevlendirilebilirler.
Bölge Kontrolörlerinin Görev, Yetki ve Sorumluluğu
MADDE 20 - (1) Atık Yönetimi Servis Sorumlusuna karşı sorumlu olup; emrinde çalışan ambalaj atığı toplama işçilerine sorumlu olduğu bölgenin atığını toplattırmak.
(2) Hasta olan, göreve gelmeyen ve izinli personeli Servis Sorumlusuna bildirmek.
(3) İş kazası halinde, kaza geçiren personelin derhal hastaneye ulaştırılmasını sağlamak, müdüriyete bilgi vermek ve iş kazası tutanağı düzenleyerek müdüriyete iletmek.
(4) Görev alanına giren ve Müdürlük tarafından verilen diğer görevleri yapmak ile görevli ve yetkilidir.
Şoförlerin Görev, Yetki ve Sorumluluğu
MADDE 21 – (1) Göreve çıkmadan önce aracın yakıt, yağ ve suyunu kontrol etmek.
(2) Aracın lastik havalarını, frenlerini, far ve sinyallerini kontrol etmek.
(3) Özellikle soğuk havalarda hareketten önce motorun ısınmasını sağlamak, göstergeleri kontrol etmek.
(4) Trafik kurallarına uymak, fazla sürat yapmamak, kalkışlarda ve seyir halinde uygun vitesi kullanmak, kapasitesinden fazla yük almamak.
(5) Zimmetindeki aracı başkasına kullandırmamak.
(6) Hasta, uykusuz ve teskin edici ilaç etkisindeyken araç kullanmamak .
(7) Arıza yapan aracı yerinden kaldırmamak ve ilgililere haber vermek.
(8) Hafif onarımlarda aracın başında beklemek.
(9) Görev bitiminde aracın yıkanmasını, yakıt ikmalinin yapılmasını sağlamak, görev kâğıdını teslim etmek.
(10) Araç arızalarını gecikmeden bildirmek .
(11) Müdürlükçe tespit edilen günlük sefer sayısını tamamlamak.
(12) Gece şoförleri tarafından; park halindeki araçların göreve hazırlanmasını ve lastiklerinin kontrol edilmesini, nöbet sırasında araçların ve müdüriyetin emniyeti için alınan tedbirlere yardımcı olmalarını sağlamak.
(13) Görev alanına giren ve Müdürlük tarafından verilen diğer görevleri yapmak ile görevli ve yetkilidirler.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Görev ve Hizmetlerin İcrası
Görevin alınması
MADDE 22 – (1) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğünde görevli tüm personele verilen belgeler, dosyalar ve tüm işler zimmet defterine ve/veya elektronik kaydedilerek ilgilisine teslim edilir.
Görevin planlanması
MADDE 23- (1) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğündeki iş ve işlemler Müdür tarafından düzenlenen plan dahilinde yürütülür.
Görevin yürütülmesi
MADDE 24- (1) Müdürlükte görevli tüm personel, kendilerine verilen görevleri yasa ve yönetmelikler doğrultusunda gereken özen ve süratle yapmak zorundadır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İşbirliği ve Koordinasyon
Müdürlük birimleri arasında işbirliği
MADDE 25 - (1) Müdürlük dahilinde çalışanlar arasında işbirliği ve koordinasyon, Müdür tarafından sağlanır.
(2) Müdürlüğe gelen tüm ıslak imzalı/elektronik ortamdaki evraklar müdüre iletilir/havale edilir.
(3) ) Müdür, evrakları gereği için ilgili personele ıslak imzalı/elektronik ortamdan tevzi eder.
(4) Bu Yönetmelikte adı geçen görevlilerin ölüm hariç herhangi bir nedenle görevlerinden ayrılmaları durumunda görevleri gereği yanlarında bulunan her türlü dosya, yazı ve belgeler ile zimmeti altında bulunan eşyaları bir çizelgeye bağlı olarak yeni görevliye devir teslimini yapmaları zorunludur. Devir-teslim yapılmadan görevden ayrılma işlemleri yapılmaz.
(5) Çalışanın ölümü halinde, kendisine verilen yazı, belge ve diğer eşya birim amirinin hazırlayacağı bir tutanakla yeni görevliye teslim edilir.
(6) Olağanüstü durumlarda (pandemi, seferberlik vb.) çalışma saatlerinde uygulanacak esnek çalışma vb. uygulamalarda, vardiyalı personel, bu yönetmelikle belirlenen görevleri Görev Tanım Formlarında belirtmesine bakılmaksızın yerine getirir.
Diğer kurum ve kuruluşlarla koordinasyon
MADDE 26 – (1) Müdürlükler arası yazışmalar Müdür’ün imzası ile yürütülür.
(2) Müdürlüğün, Belediye dışı özel ve tüzel kişiler, Valilik, Kamu Kurum ve kuruluşları ve diğer şahıslarla ilgili gerekli görülen yazışmaları; Müdür ve Başkan Yardımcısının parafı ile Belediye Başkanının veya yetki verdiği Başkan Yardımcısının imzası ile yürütülür.
(3) Belediyenin iştirakçisi olduğu şirketler ile yapılacak yazışmalardan Başkan/Başkan Yardımcısının onayını gerektirmeyen rutin yazışmalar Müdür’ün imzası ile yürütülebilir.
ALTINCI BÖLÜM
Evraklarla İlgili İşlemler ve Arşivleme
Gelen giden evrakla ilgili yapılacak işlemler
MADDE 27 – (1) Müdürlüğe elektronik ortamda veya fiziki olarak gelen evrakın önce kaydı yapılır. Müdür tarafından ilgili personele yine elektronik ortamda veya fiziki olarak havale edilir. Personel evrakın gereğini zamanında ve noksansız yapmakla yükümlüdür.
(2) Evraklar ilgili personele zimmetle ve imza karşılığı dağıtılır. Gelen ve giden evraklar elektronik ortamda konularına göre işlenir. Dış müdürlüklere gönderilen evraklar yine zimmetle ilgili Müdürlüğe teslim edilir.
(3) Müdürlükler arası havale ve kayıt işlemleri ile gelen- giden evrak kayıt, havale ve diğer arşiv kayıt işlemleri elektronik ortamda yapılır.
Arşivleme ve dosyalama
MADDE 28 – (1) Müdürlüklerde yapılan tüm yazışmaların birer sureti konularına göre tasnif edilerek ayrı klasörlerde saklanır.
(2) İşlemi biten evraklar standart dosya planına göre dosyalanır.
(3) Arşivdeki evrakların muhafazasından ve istenildiği zaman çıkarılmasından görevli büro personeli ve memurlar sorumludur.
(4) Müdürlükçe yapılacak arşiv hizmetleri ile ilgili olarak; “Devlet Arşiv Hizmetleri Hakkında Yönetmelik” esasları çerçevesinde, her birim müdürlüğü kendi arşivinden sorumlu olmak üzere birimine ait arşiv hizmetlerini yürütür.
5) Müdürlükçe yapılacak arşiv evraklarının imhası ile ilgili olarak; “3473 sayılı Muhafazasına Lüzum Kalmayan Evrak ve Malzemenin Yok Edilmesi Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun” çerçevesinde birimin kendi müdürlüğüne ait tüm görev ve hizmetlerin yürütülmesini sağlar.
Tutulması Gereken Defterler
MADDE 29 – (1) Tutulması gereken defterler aşağıda belirtilmiştir.
(a) Zimmet defteri
İşlem Dosyaları
MADDE 30 – (1) İşlem dosyaları aşağıda belirtilmiştir.
(a) Mevzuat işleri,
(b) Olurlar/onaylar,
(c) Mal bildirim dosyası,
(ç) Müdürlük toplantı dosyası,
(d) Anlaşma, sözleşme ve protokol dosyası,
(e) Birifingler ve bilgi notları dosyası,
(f) Görüşler dosyası,
(g) Bilimsel ve kültürel toplantılar dosyası,
(ğ) Kalite Yönetim Sistemi dosyası,
(h) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık dosyası,
(ı) İç kontrol dosyası,
(i) Talep, şikayet ve görüşmeler dosyası,
(j) Taşıt ve iş makineleri dosyası,
(k) Bütçe hazırlama ve uygulama dosyası,
(l) Personel özlük işleri dosyası,
(m) Çalışan sağlığı ve iş güvenliği dosyası,
(n) Satın alma işleri dosyası,
(o) Faaliyet raporu dosyası,
(ö) Zabıta iş ve işlemleri dosyası,
YEDİNCİ BÖLÜM
Denetim
Denetim ve personel disiplin hükümleri
MADDE 31 – (1) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürü tüm personelini her zaman denetleme yetkisine sahiptir.
(2) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürü 1.Disiplin Amiri olarak disiplin mevzuatı doğrultusunda işlemleri yürütür. Personelinin yıllık performans notlarını verir.
(3) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğünde çalışan tüm personelin izin, rapor, derece, kademe ilerlemesi, ödüllendirme ve cezalandırma vb. işlemlere ilişkin belgeleri kapsayan dosya tutulur.
(4) Birim personelinin mesai saatlerine riayet etmesi ve yasal kılık kıyafetlerinden birim müdürü ve bağlı bulunduğu başkan yardımcısı sorumludur.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Tereddütlerin giderilmesi ve düzenleme yapılması
MADDE 32 – (1) Bu yönetmeliğin yürütülmesinde ortaya çıkacak tereddütleri gidermeye ve ilave düzenlemeler yaptırmaya, Belediye Başkanı yetkilidir.
Yönetmelikte hüküm bulunmayan haller
MADDE 33 – (1) İşbu yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde yürürlükteki ilgili mevzuat hükümlerine uyulur. Disiplin ile ilgili işlemlerde disiplin amirliği yönetmeliğine uyulur.
Geçici hükümler
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Demre Belediyesi İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğünün teşkilatlanması tamamlanıncaya kadar, bu yönetmelik hükümlerine göre ilgili müdürlükçe yapılması gereken iş ve işlemler; Belediyenin Temizlik İşleri Müdürlüğü tarafından yerine getirilir.
Yürürlük
MADDE 34 – (1) Bu yönetmelik, Belediye Meclisinin kabulü tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 35 – (1) Bu yönetmelik hükümlerini Demre Belediye Başkanı yürütür.
Bu Yönetmelik Demre Belediye Meclisinin 04/06/2025 tarih ve 2025/41 sayılı kararlarıyla kabul edilmiştir.